חיפוש מתקדם
פסיכואנליזה
ביקורת התרבות
פילוסופיה
פמיניזם | מגדר | קוויר
סוציולוגיה | אנתרופולוגיה
היסטוריה
מחשבה פוליטית
חברה ישראלית
תיאולוגיה | דת
קולנוע | תקשורת
אומנות | ארכיטקטורה
בלשנות | ביקורת הספרות
ספרות יפה | פרוזה
רשימת תפוצה
הכנס כתובת דוא"ל
הסרה הצטרפות


כתבו עלינו
על: מהפכה של הרוח   מאת: עמוס הופמן
 16/04/2012    דוד עייש / אתר 'אקטואלי' / נאו-רות, סוף?
האם הנאורות הביאה למהפכה הצרפתית או שמא “הנאורים”אימצו את המהפכה בדיעבד? וכיצד זה קשור למחאת האוהלים של קיץ 2011 בישראל?
נאו-רות, סוף? 

האם הנאורות הביאה למהפכה הצרפתית או שמא “הנאורים”אימצו את המהפכה בדיעבד? וכיצד זה קשור למחאת האוהלים של קיץ 2011 בישראל? ביקורת על ספרו של עמוס הופמן “מהפכה של הרוח” 

בימים בהם מבטיחים חברי הכנסת חדשות לבקרים “מהפכה” כזו או אחרת, ואלו מתפוגגות באותה המהירות שבה הועלו, יוצא ספרו של הופמן הדן בקשר שבין המהפכה הצרפתית לנאורות, בזמנים שמהפכות אכן הפכו. למראית עין, נדמה כי כותרת ספרו של הופמן לא מחדשת דבר, הקשר בין הנאורות למהפכה ידוע ומובן, אך לא כך הדבר. הופמן מבקש לבטל את הקשר בין הנאורות והוגיה למהפכה ומציג תפיסה שונה וחדשנית למקורותיה של האחרונה, אשר לדידו לא הייתה מהלך מתוכנן כלל וכלל. 

הופמן מצביע על נתק בין הנאורות בצרפת לציבור. בשעתה, הנאורות לא הייתה מעורבת בפוליטיקה ולאחר שהחלו המרידות בעם, יכלה זו להציג את רעיונותיה, בתווך בין המלך להמון ולהתקרב לאחרון, כגורם בלתי מעורב. הופמן מנפץ את המשוואה לפיה המלך והאצולה עמדו מול הנאורות וההמון, שכן בתחילה, במאבק בין האצילים לאנשי המעמד השלישי, מעמדו של המלך נותר בעינו, הוא הומלך בחסד האלוהים. מבקרי האצולה דאז לא שיערו כי רצון המלך והעם עתידים להתנגש. יתרה מזאת, הוגי הנאורות לא היו עוינים למשטר, שרבים מהם מילאו את האקדמיות והמוסדות, בחסות המדינה והמלך, זאת בנוסף לכך שלא יצרו אווירה מהפכנית, מעצם היותם בלתי אחידים בדעותיהם, ומקדשי פולמוס. 

הופמן תולה את ה”אשמה” למהפכה באנשי המעמד השלישי ובנאורות הרדיקלית.
חוברות הקובלנה בתקופה מצביעות על פעילות אינטלקטואלית ענפה בקרב המעמד השלישי אל מול הכמורה והאצולה. בזמן שהרוח המהפכנית החלה מנשבת ביתר שאת כאשר נחסמה כניסתם של בני המעמד השלישי לאסיפת המעמדות ע”י חיילי המלך. אנשי המעמד השלישי המושפלים, כבר לא קראו בשבחו של המלך ואחריהם כאמור הגיע המבול. מכאן שהנאורות הרדיקלית, המצומצמת, היא זו אשר טרפה את הקלפים, והובילה את המאבק הפוליטי בצרפת ובהמשך בשאר רחבי אירופה, ועל כן, נרדפה. משמעות המהפכה היא למעשה, העברת הרצון הכללי מהמלך לציבור הרחב, כדברי הופמן. 

ספרו של הופמן מקיף ונרחב בנוגע לשאלת מקורות המהפכה והנאורות, ומתמקד גם בביקורת לנאורות במאות שלאחריה. הוא אף מודע להיקף מחקרו ומשתדל לא להיטיב עם הקורא דרך נקודות סיכום לאורך הטקסט, דבר שתורם לקריאה רציפה ועניינית את אלו שהמאה ה-18 נוסכת בהם שלווה ועניין. 

על אף הביקורת העולה וניפוץ המיתוס של הנאורות, הופמן מצהיר כי הוא אוהב את התקופה ואת הוגיה. לאור זאת, הוא מדגיש את ההשלכות החיוביות שלה, המאירות עד היום את מסדרונות החברה המערבית. הוא מצביע על הנאורות כזו אשר שחררה את החברה מכבלי הידע הדתי והעניקה למעמדות המרכיבים אותה, מקום תחת השמש.
הופמן לא חוסך שבטו מההקשר למציאות הישראלית דהיום ובאחרית דברו מתבצע ההקשר המתבקשת לחברה הישראלית, לאור “מהפכת 2011″. תחילתו של קשר זה מתקיים, לדידו, דרך תנועת ההשכלה היהודית באירופה שהושפעה מהנאורות האירופאית, ובפרט מזו הגרמנית, בקידום ערכים ליברליים על פני אלו הרבניים-דתיים. זו הביאה ליצור הכלאיים בדמות “התנועה הציונית”. בהמשך לכך, הופמן רואה את במצב בישראל כיום- איום על ערכי הנאורות הליברליים הללו, מצד גורמים דתיים ולאומיים גם יחד. גורמים אלו מצהירים על התנגדותם לערכים הליבראליים, ומציגים אותם כלא יהודיים או כלא לאומיים דיו. 

לטעמי, הקישור אותו עושה הופמן לחברה הישראלית בקביעה מעט פשטנית, גם אם הביקורת מוצדקת, מעיבה במעט על המחקר המקיף והענייני על הנאורות. לצערי, גם גורמים “נאורים וליברליים” לא תמיד פועלים לצלילי הקסם של הנאורות, בין אם בשל קידום עניינים פוליטיים או אישיים כאלו ואחרים. הדרישה של הופמן בסוף הספר לשיבה לנאורות, אשר תפשר בין רצונות מנוגדים ותכונן חברת מופת, במקביל לקריאה לאמנה חברתית חדשה בין הציבור לשלטון, מחייבת את כלל הציבור. על ערכי הנאורות להיות מקודמים בפני הרוב המכריע במדינת ישראל, שאינו דתי או לאומי, ובידו הכוח. אם הצועדים במחאת האוהלים כמהים לאורם של ערכי הנאורות, שייקחו דוגמא מאנשי המעמד השלישי בצרפת, ויראו זה פלא- המהפכה קרובה מתמיד. 


לכתבה המלאה >>



גרסת הדפסה

^
^
^
לראש העמוד
 |  צור קשר  |  תקנון האתר  |  רכישה ומשלוח  |  קניה בטוחה  |  פרסום טקסט  |  קישורים  |  מפת האתר  |  english
שדרות יהודית 35, תל-אביב, 6701637   טל' 03-6915437   פקס 03-6956761   resling.sfarim@gmail.com